Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
w Strzyżowie

wyszukiwarka :

czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj

odwiedź naszą oficjalną stronę www.poradniastrzyzow.pl

Istota rytmu, poczucia regularności, stabilności w otoczeniu i ich znaczeni...

         Istota rytmu, poczucia regularności, stabilności w otoczeniu i ich znaczenie dla dziecka w wieku przedszkolnym.

 

Rytm, poczucie regularności i stabilności w otoczeniu są fundamentalnymi funkcjami w życiu każdego dziecka, zwłaszcza przedszkolaka. Odgrywają ważną rolę w  jego rozwoju poznawczym, emocjonalnym, fizycznym, wpływają na naukę, zdolności społeczne i ogólny rozwój.

Rytm jest sekwencją powtarzających się elementów lub zdarzeń, które tworzą wzór w czasie. Natomiast poczucie regularności  to umiejętność rozpoznawania, tworzenia i utrzymywania stałych wzorców oraz harmonii w życiu codziennym. Dziecko o rozwiniętym poczuciu regularności jest w stanie przewidywać, co się wydarzy, kiedy to nastąpi i dlaczego tak się dzieje, odczuwa  mniejszy stres,  niepokój, co wpływa na jego stabilność emocjonalną, czuje się kompetentne, gotowe do wyzwań. Wymieniona umiejętność pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie i pewnie w środowisku. 

Rytm i powtarzalność działań mają pozytywny wpływ na rozwój motoryczny, pomagają w rozwijaniu koordynacji ruchowej oraz zdolności kontrolowania swojego ciała. Wymienione funkcje ułatwiają proces uczenia się, gdyż dzieci uczą się przez powtarzalność i regularność. Wiedząc, że każdy dzień w przedszkolu zaczyna się od tych samych rytuałów, dziecko staje się bardziej otwarte na naukę i rozwijanie różnych  umiejętności, zdolności. Rytm i poczucie regularności wpływają też na interakcje społeczne. Dziecko uczy się, jak dostosować się do rytmu innych, jak przewidywać reakcje, co ma znaczenie w budowaniu relacji z rówieśnikami, dorosłymi.  Rozwija  w ten sposób zdolności interpersonalne.

Regularność i stabilność w otoczeniu dziecka są istotne dla jego poczucia bezpieczeństwa i stabilności emocjonalnej - komfortu psychicznego. Utrzymanie stałego miejsca snu i zamieszkania dziecka ma kluczowe znaczenie dla jego zdrowego rozwoju emocjonalnego i psychicznego. Stałe miejsce snu stanowi dla dziecka swego rodzaju "oazę", gdzie może się czuć bezpiecznie i komfortowo. Jest to przestrzeń, która staje się symbolem bezpieczeństwa i spokoju dla dziecka, co jest niezwykle istotne dla jego zdrowego rozwoju psychicznego. Ponadto regularność czynności, których dziecko jest uczone, pomaga w wypracowaniu zdrowych nawyków funkcjonowania oraz stabilizuje jego rytm życia. Stałe miejsce zamieszkania ma ogromne znaczenie dla poczucia przynależności i tożsamości dziecka. Stabilność w otoczeniu sprzyja utrzymaniu prawidłowych relacji społecznych, rozwojowi umiejętności adaptacyjnych oraz budowaniu zaufania do środowiska i osób w nim obecnych.

W kontekście minimalizacji ilości zmian, towarzyszących rozejściu się rodziców, ważne jest zrozumienie, jak szkodliwe może być rozregulowanie rytmu życia dziecka. Zmiany miejsc zamieszkania mogą prowadzić do dezorientacji, niepokoju, utraty poczucia bezpieczeństwa, zaburzeń snu u dziecka oraz kolejnych negatywnych konsekwencji z tym związanych. Nieregularny rytm życia może negatywnie wpływać na jego zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne, może powodować stres oraz trudności w dostosowaniu się do nowych sytuacji. Z tego względu, ważne jest, aby rodzice podejmowali starania w celu zapewnienia dziecku przede wszystkim poczucia miłości i bezpieczeństwa, w tym stałego miejsca snu        i zamieszkania, nawet w przypadku rozpadu rodziny. Konsekwencje braku stabilności mogą być negatywne dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego dziecka, dlatego niezmiernie istotne jest zapewnienie mu tej stabilności poprzez regularność i stałość w jego otoczeniu.

 

psycholog: E.Wójcik

 

Bibliografia:

Irena Stanisławska, Aleksandra Piotrowska -Przedszkolak. Wielki mały człowiek. Rozwój, wychowanie, zabawa Wyd. Zwierciadło 2022

Jesper Juul, Monika Oien -Przestrzeń dla rodziny, wyd. MIND 2012

Kim J.Payne, Lisa M. -  Wychowanie w duchu prostoty wyd. Edgar 2020

Karolina von Heydebrant – O duszy dziecka  wyd. Spektrum 2006

https//kidsview.pl/rytm-i-poczucie- regularności-u -dzieci/

https://dodn.dolnyslask.pl/materialy/skryptybelfra/SkrBNr1.pdf