Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
w Strzyżowie
czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj
odwiedź naszą oficjalną stronę www.poradniastrzyzow.pl
Zapobieganie wadom wymowy
Mowa jest podstawowym środkiem porozumiewania się ludzi i
dlatego wszelkie jej zaburzenia urastają do rangi problemu, a
często osobistego dramatu. W niektórych przypadkach można by
zapobiec powstawaniu wadom wymowy mając wiedzę na temat, jakie
sytuacje i okoliczności sprzyjają ich powstawaniu.
Chciałabym podzielić się swoją wiedzą i wskazać rodzicom na co
powinni zwrócić uwagę w swoim postępowaniu, co powinno ich
niepokoić w rozwoju mowy ich dzieci,
kiedy powinni zgłosić się do specjalisty, aby jak najszybciej
rozwiązać ten problem.
Prawidłowy rozwój mowy zależy bowiem od: dojrzałości ośrodkowego
układu nerwowego,
- nie zaburzonej koordynacji nerwowej mięśni narządów
artykulacyjnych,
- właściwego mechanizmu oddychania,
- prawidłowego wykształcenia się narządów artykulacyjnych,
- sprawnego działania analizatorów: słuchowego, wzrokowego,
kinestetycznego,
- odpowiednich warunków środowiskowych,
- prawidłowego rozwoju fizycznego, ruchowego i psychicznego.
Bardzo ważna jest postawa rodziców wobec wymowy ich dziecka. W
życiu codziennym można się spotkać z następującym postawami
rodziców:
- nadmierną troskliwością rodziców wyrażoną przez stawianie
dziecku zbyt wysokich wymagań językowych,
- ciągłym poprawianiem i wytykaniem błędów w okresie, gdy mowa
się jeszcze kształtuje,
- obojętnością i beztroską wobec zaobserwowanych wad wymowy u
dziecka.
Każda z tych postaw jest szkodliwą dla wymowy i może być
przyczyną powstawania lub pogłębiania się wad.
W rozwoju każdego dziecka można wyróżnić trzy bardzo ważne
okresy mające wpływ na prawidłowy przebieg rozwoju mowy. W każdy
z tych okresów mogą zaistnieć sytuacje stwarzające zagrożenie
dla prawidłowego jego rozwoju.
Pierwszym takim okresem jest okres dziewięciu miesięcy życia
płodowego, gdy mama nosi swoje dziecko pod sercem. Okoliczności
zagrażające w tym okresie można podzielić na trzy grupy:
a) uszkadzające układ nerwowy u dziecka, co w konsekwencji
powoduje opóźniony rozwój dziecka i w zależności od stopnia
uszkodzenia układu nerwowego trudności w opanowaniu mowy. Do
tych okoliczności można zaliczyć:
- późny wiek rodziców powyżej (40 roku życia),
- infekcje u matki w czasie ciąży (np. cytomegalia, różyczka),
- nadużywanie alkoholu, narkotyków,
- toksoplazmoza,
- opryszczka u matki,
b) uszkadzające słuch u dziecka. Do tych okoliczności można
zaliczyć:
- różyczka u ciężarnej matki,
- zażywanie antybiotyku w ciąży bez konsultacji z lekarzem,
c) powodujące rozszczep podniebienia, warg. Do tych okoliczności
można zaliczyć:
- awitaminoza (nadmiar witaminy A),
- brak odpowiedniej ilości kwasu foliowego w organizmie matki.
Wszystkie te okoliczności stanowią poważne zagrożenie dla
rozwoju dziecka i są przyczyną wielu nieprawidłowości w rozwoju
mowy u dzieci.
Drugim okresem jest okres okołoporodowy. Do zagrożeń w tym
okresie można zaliczyć:
- wylewy śródczaszkowe
- niedotlenienie okołoporodowe.
Te sytuacje mogą przyczynić się do uszkodzenia słuchu u
noworodka lub spowodować upośledzenie umysłowe.
Trzeci okres to czas od urodzenia się dziecka do momentu
zakończenia procesu rozwoju mowy, tj, do 5 roku życia dziecka.
Zagrożeniami w tym okresie są:
a)
- częste infekcje kataralne, częste przeziębienia,
-alergia.
Te sytuacje bardzo często upośledzają słyszenie u dziecka, co w
konsekwencji opóźnia rozwój mowy i jego prawidłowy przebieg.
b)
- ssanie palca,
- zbyt długie jedzenie z butelki, gdy dziecko może jeść już
wszystko,
- zbyt długie używa nie smoczka (powyżej l ,5 roku).
Te sytuacje powodują wykształcenie się nieprawidłowego zgryzu, a
co w konsekwencji powoduje nieprawidłową realizację głosek.
c)
- sposób odżywiania (jedzenie mięsa, skórek od chleba,
marchewki),
- pobyty w szpitalu, postawy rodziców wobec wymowy ich dzieci.
Te sytuacje przyczyniają się do opóźnienia rozwoju mowy lub do
zaburzeń w płynności mowy u dziecka.
Wszystkie dzieci zaliczane do którejś z tych grup ryzyka powinny
być od najmłodszych lat obserwowane, a szczególnie ich rozwój
mowy. Tylko wczesne wykrycie nieprawidłowości i skuteczna pomoc
logopedyczna jest w stanie skorygować lub całkowicie zlikwidować
wadę wymowy, zanim dziecko rozpocznie naukę szkolną. Sprawność
językowa związana z jego rozwojem osobniczym, kształtuje się
ostatecznie między 6 a 7 rokiem życia. Mowa dzieci 7 -letnich
musi być bezbłędna.
Dzieci z wadami wymowy, które nie są pod opieką logopedyczną, w
szkole mają kłopoty w nauce, przede wszystkim w zakresie
przedmiotów, które wymagają odpowiedzi ustnych.
Nie uchwycone i nie leczone w porę zaburzenie mowy przechodzi w
nawyk, który pozostaje i utrwala się. Dzieci z wadą wymowy czują
się wyobcowane z grupy, gorzej się uczą, nie zgłaszają się do
ustnych wypowiedzi, często boją się reakcji wychowawcy, zamykają
się w sobie, stwarzają wiele problemów wychowawczych zarówno
rodzicom jak i nauczycielom.
Barbara Siuba