Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
w Strzyżowie
czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj
odwiedź naszą oficjalną stronę www.poradniastrzyzow.pl
Przemyślenia pokonferyncyjne
Zamysł
zorganizowania konferencji o tematyce podejmującej motywację do nauki
ucznia powstał w związku z problemami, z którymi aktualnie spotykają się
szkoły. Niechęć do nauki, nieobecności na lekcjach, w szkole, niska
motywacja ucznia do pracy nad trudnościami, wąskie aspiracje oraz brak
współpracy ze strony rodziców, powodują szereg konsekwencji dla ucznia,
z których opuszczenie się w nauce, słabsze oceny oraz problemowe
zachowanie są najczęstsze.
Uczeń taki, jednak
nie pozostaje sam z trudnościami. Są rodzice, nauczyciele, których
właściwa pomoc, wskazówki, towarzyszenie dziecku w rozwiązywaniu
napotykanych trudności motywują je do nauki, pozwalają uwierzyć we
własne możliwości oraz podnoszą samoocenę. Jak właściwie motywować
dziecko do nauki przekazał nam w swym przemówieniu dr Artur Kołakowski,
który doskonale łączył wiedzę lekarską i psychoterapeutyczną ze
znajomością szkolnej rzeczywistości.
W swoim wystąpieniu
dr A. Kołakowski podkreślał znaczenie motywacji i samooceny w nauczaniu
dzieci. Powracając do treści przekazywanych podczas konferencji
zaczynamy się zastanawiać jak to jest z tą naszą umiejętnością
motywowania otaczających nas osób do działania, powielania pożądanych
zachowań. Kogo częściej doceniamy dziecko, partnera czy własne „domowe
zwierzątko". Dr A. Kołakowski w swoim przemówieniu podkreślał również znaczenie
słów, ich formę oraz dobór właściwych komunikatów, jako niezbędne
elementy skutecznej motywacji. To, co przekazujemy innym powinno
zawierać informacje o pozytywnych efektach czyjejś pracy, o elementach,
które można dopracować oraz wskazówki w jaki sposób można wykorzystać
własny potencjał. Jest to istotne, aby dokonać zmian, dotrzeć do celu,
który dziecko samo, z pomocą rodzica lub nauczyciela sobie wyznaczyło.
Naszą rolą jako
rodziców i nauczycieli jest też wzbudzenie w dziecku motywacji
wewnętrznej, czyli „ja chcę", „to jest dla mnie", a nie tylko motywacji
zewnętrznej w postaci kija i marchewki, (np. stopień, ocena za
zachowanie). Musimy pomagać uczniom w dotarciu do decyzji o zmianie
aktualnej niekorzystnej sytuacji. Dr A. Kołakowski porównał ten proces
do przechodzenia przez „drzwi" za którymi kolejno dziecko jest coraz
bliżej celu. Najpierw dziecko zauważa, że ta zmiana (np.; słabe stopnie
z kilku przedmiotów) jest potrzebna, zaczyna chcieć tej zmiany,
dostrzega własne umiejętności i kompetencje. Wie, że warto, widząc
przyszłe efekty. Przekonuje się o własnej sile, co stymuluje je do
działania, a odniesiony sukces, chociażby cząstkowy, wzmacnia w nim
motywację do dalszego wysiłku i otwierania kolejnych „zamkniętych
drzwi".
Naszym zadaniem jest uczestniczyć w drodze, którą dziecko idzie,
dawać wskazówki, wspierać i wzmacniać jego obrany cel. Jednak, aby
obrany kierunek zmiany był trwały i motywował do wysiłku dziecko, należy
pokazać mu jak jego aktualna sytuacja odbiega od tej, która mogłaby
zaistnieć w jego życiu i której pragnie. Bardzo istotne jest również
ukazanie dziecku wpływu niekorzystnej sytuacji na jego życie i
przyszłość. Powoduje to, iż motywacja i zaangażowanie wzrasta. Należy
jednak pamiętać, że lękotwórcza motywacja koniecznie powinna zawierać
konkretne sposoby radzenia sobie z lękiem, aby nie zniszczyła gotowości
dziecka do wysiłku.
Dr A. Kołakowski
podkreślał także rolę samooceny, od której zależy poczucie własnej
skuteczności. Ma ona wpływ na procesy motywacyjne, wybór celu,
uporczywość, nastrój i zdolność radzenia sobie. Samoocena odnosi się do
własnej ogólnej opinii, jaką stworzyliśmy sobie na podstawie doświadczeń
, do tego jak widzimy swoja wartość czy atrakcyjność. Tutaj również
prelegent dr A. Kołakowski podpowiedział, jak pomagać dzieciom
kształtować zdrową samoocenę. Podkreślał przede wszystkim wyznaczanie
rozsądnych, etapowych celów, udzielanie jasnych i precyzyjnych wskazówek
oraz przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych.
Istnieją natomiast
mechanizmy powiązane z niskim poczuciem własnej wartości, nad którymi
należy pracować z dzieckiem, aby mogło je dostrzec i zmienić. Jako
szkodliwe, dysfunkcyjne podejście do siebie doktor przytoczył
perfekcjonizm, myślenie czarno-białe, czyli nie dostrzeganie pośrednich
rozwiązań oraz odrzucanie pozytywów, czyli jakichkolwiek pozytywnych
doświadczeń. Treści przekazywane przez dr A. Kołakowskiego w trakcie
konferencji stanowią doskonały warsztat pracy w motywowaniu ucznia.
Mamy więc nadzieję, że wnioski i przemyślenia wyniesione z konferencji
zaowocują w pracy naszych nauczycieli oraz rodziców z dziećmi.
psycholog
Wójcik Eurydyka