Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
w Strzyżowie
wyszukiwarka :
czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj
odwiedź naszą oficjalną stronę www.poradniastrzyzow.pl
JAK SKUTECZNIE SIĘ UCZYĆ
TRZY POWODY BY SIĘ UCZYĆ:
- nabyć wiedzę i umiejętności w konkretnej dziedzinie oraz dowiedzieć się jak można to zrobić szybciej, lepiej, łatwiej,
- rozwinąć ogólną umiejętność myślenia- jak stosować te same lub pokrewne koncepcje w różnych dziedzinach
- rozwijać indywidualne umiejętności i postawy, tak by można je było łatwo zastosować we wszystkim co robimy.
- Jakie niedogodności mogą wyniknąć z opóźnienia? Chodzi tu o zdanie sobie sprawy z wszelkich konsekwencji: materialnych, fizycznych, i psychologicznych.
- Jakie są dobre strony szybkiego wykonania pracy? Chodzi o uświadomienie sobie wszystkich korzyści płynących z wykonania pracy – krótka refleksja z pewnością zachęci was do jej szybkiego podjęcia.
- Co to znaczy, że praca jest nieprzyjemna? Takie poczucie bardzo często związane jest ze strachem przed porażką, odrzuceniem lub ośmieszeniem. Identyfikacja źródła strachu umożliwia podjęcie kroków zaradczych.
- Akronimy znaczące - skrótowce, które mają jakieś znaczenie, np. HOMES (ang.domy) - lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior
- Akronimy nieznaczące, np. KOSDKP - okresy paleozoiku: Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon, Karbon, Perm
Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte zwykłe "u"
W słowach: skuwka i zasuwka
Gdyż wyjątkiem są te słówka:
W cząstkach: -unka, -un i -unek
Opiekunka, zdun, pakunek
Pisz je także w cząstce -ulec
Więc budulec i hamulec
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera
Wreszcie - niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki -uje. Pałac pamięci (rzymski pokój, metoda loci)to najprawdopodobniej najstarsza z mnemotechnik. Jest to metoda, w której elementy do zapamiętania kojarzymy w wyobraźni z miejscami (loci) w rzeczywistym lub wymyślonym otoczeniu. Pozwala ona zapamiętywać długie listy, całe wykłady czy przemówienia. Przydatna jest w sytuacjach, gdy ważna jest kolejność i porządek. Metoda ta raczej nie pozwala na wyrywkowe przywoływanie w pamięci elementów z naszej listy.Metoda umiejscawiania.Zestaw elementów, które próbujemy zapamiętać, "umieszczamy" z pomocą wyobraźni w dowolnym budynku, pojedynczym pokoju (realnie istniejącym lub wykreowanym) lub na przykład na drodze pokonywanej z domu do pracy. Najlepiej, gdyby było to miejsce dobrze nam znane. Prościej mówiąc, elementy do zapamiętania kojarzymy z obiektami znajdującymi się w wybranym przez nas otoczeniu.Spacer w myślach.Próbując zapamiętać na przykład tę oto listę zakupów: chleb, mleko, baterie, proszek do prania i pasta do zębów; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak: siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w salonie zajadasz się chrupiącą kanapką (chleb) z intensywnie pachnącym serem, po czym siegasz po wysoką szklankę śnieżnobiałego, cieplutkiego mleka stojącą na niskim żółtym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu wkładając na siebie płaszcz zauważasz, że wymaga on prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazany w pachnącej miętą paście do zębów.Podany przykład jest dość banalny, ale pokazuje system metody loci. Skojarzenia powinny być bardzo barwne, wręcz przerysowane, wyolbrzymione, mogą być żartobliwe, absurdalne. Tak powiązane w wyobraźni elementy z dobrze znanymi obiektami dużo łatwiej zapamiętać, a w razie potrzeby, "spacerując" po pałacu pamięci, szybciej je sobie przypomnieć. Łańcuchowa metoda skojarzeń.To metoda, w której elementy do zapamiętania (ogniwa), łączymy w wyobraźni w całość, w wyniku czego powstaje łańcuch skojarzeń. To metoda bardzo podobna do pałacu pamięci, jednakże elementów nie kojarzymy z otoczeniem, ale łączymy kolejno ze sobą tworząc swego rodzaju historyjkę. Zasada jest jednak podobna: historyjki powinny być dynamiczne, pełne akcji, mieć zabarwienie emocjonalne, angażować wszystkie zmysły. Metoda haków pamięciowych.Ten rodzaj mnemotechnik polega na stworzeniu listy tzw. haków, czyli skojarzeń cyfr z obrazami przypominającymi kształtem tenże cyfry. Elementy, które próbujemy zapamiętać "wieszamy" na hakach, czyli kojarzymy w wyobraźni z kolejnymi obrazami z naszej listy. Skojarzenia te powinny być abstrakcyjne, wesołe, o zabarwieniu pozytywnym i osobistym, bo takie chętniej pamiętamy. Im bardziej fantastyczne i nieprawdopodobne, tym łatwiej je będzie zapamiętać.
Oto najpopularniejsza lista haków pamięciowych:
1 - świeca
2 - łabędź
3 - serce
4 - krzesło
5 - hak dźwigu
6 - wiśnia
7 - kosa
8 - bałwan
9 - balon
10 - rycerz z mieczem i tarczą
Każdy może stworzyć indywidualnie taką listę i może ona zawierać więcej niż 10 elementów.Przywołując naszą krótką listę zakupów: chleb, mleko, baterie, proszek do prania, pasta do zębów; każdy z tych elementów kojarzymy w myślach z kolejnym obrazkiem z listy haków pamięciowych. I tak:
1 - świeca - chleb - robimy tosty z chleba nad płonącą świeczką
2 - łabędź - mleko - mlecznobiały łabędź pływa po wielkim jeziorze mleka
3 - serce - baterie - w Walentynki 2013 r. zorganizowano akcję, w której za oddanie do punktu zbiórki baterii, można było otrzymać lizaka w kształcie serca
4 - krzesło - proszek do prania - na różowym krześle stoi ogromna paczka pachnącego proszku do prania
5 - hak - pasta do zębów - hak dźwiga ogromnych rozmiarów tubę pasty do zębów.Mapy myśli Mapy myśli, to wyjątkowo oryginalne i efektywne rodzaje notatek. Przedstawiają one dane zagadnienie nie tylko przy użyciu słów, ale również obrazów. Tworzenie map myśli zwiększa kreatywność, przyspiesza zapamiętywanie i synchronizuje półkule mózgowe. Metoda tworzenia map myśli opracowana została przez Brytyjczyków: Tony'ego i Barry'ego Buzzana.
Mapa myśli, to nic innego, jak informacje przedstawione w sposób obrazowy. Od głównej myśli (zagadnienia) rozchodzą się gałęzie myśli pobocznych (dat, symboli, definicji). Dobrze skonstruowana mapa myśli, powinna charakteryzować się następującymi cechami: przejrzystość, czytelność, zróżnicowana kolorystyka i charakterystyczne dla danego zagadnienia symbole i rysunki.Jak tworzyć mapy myśli?
- Weź dużą kartkę (np. A4 a nawet większą), najlepiej bez wzoru (czystą)
- Na środku powinna się znaleźć główna idea, temat, zapisana w sposób klarowny, najlepiej z obrazkiem
- Od centralnego tematu odchodzą coraz mniej ważne idee/tematy powiązane w sposób tematyczny. Im dalej tym mniejsze i b. szczegółowe. (tak jak drzewo - pień najgrubszy, potem gałęzie, gałązki, aż listki jako najmniejsze części)
- Słowa pisz drukowanymi literami, dzięki czemu będą bardziej czytelne
- Każde słowo powinno znajdować się na linii, każde na osobnej (lub w jakiejś otoczce)
- Wszystkie elementy połączone ze sobą liniami w sposób tematyczny
- Używaj kolorów. Inny kolor najlepiej do oddzielnego tematu. Stymuluje to prawą półkulę mózgu i ułatwia czytelność
- Twórz swoje mapy tak jak umiesz, nie przejmuj się jeśli coś nie wychodzi. Z czasem nabierzesz wprawy i stanie się to normalne a mapy coraz lepsze.
Robiąc w ten sposób notatki, zaoszczędzasz czas, dobrze się bawisz, rozwijasz zdolności prawej półkuli mózgu (zwłaszcza gdy robisz rysunki, co gorąco polecam) i co ważne, zapamiętujesz trwale materiał!